fbpx

olejové barvy

Mohlo by se zdát, že „barva“ je pro obraz to hlavní. Je to významná složka, avšak ne jediná. Mistrovské olejové barvy jsou tvořeny pouze dvěma složkami, pigmentem a lněným olejem. Malíři se vždy snažili mít k dispozici ty nejlepší barvy a to znamenalo ty nejlepší pigmenty.

V období renesance a baroka byl výběr pigmentů ve srovnání s dneškem omezený a všechny měly přírodní původ. Malíři měli k dispozici zejména tyto pigmenty, ze kterých si ve svých dílnách sami míchali olejové barvy:

  • červené: cinabarit, karmín, red mader lake
  • modré: ultramarín, vivianit, smalt, azurit, indigo
  • žluté: olověná žluť, indická žluť, still de grain, neapolská žluť
  • zelené: glaukonity
  • okry: italský, anglický, francouzský…
  • běloba: olovnatá běloba získávaná holandskou metodou
  • černé: kostní čerň, lampová, železitá, vinná

Mezi nejcennější patří bezesporu sytá červeň – cinabarit a ultramarín, který se získává z drahého kamene lapis lazuli.