pevný podklad-základ obrazu
každé dílo má být dobře založeno, musí mít dobrý základ-podklad. Něco pevného, stabilního a spolehlivého. Proto malíři vždy věnovali tomuto tématu tolik péče a energie.
Účelem podkladu je vytvoření pevného a stabilního podkladu pro obraz a zejména separování olejových barev od plátna. Pokud by olej přišel do styku se lněným plátnem, mohl by ho poškodit a obraz by se časem rozpadl.
Staří mistři vytvářeli svá díla se zřetelem na dlouhodobou stálost a používali ve své době nejlepší a nejmodernější materiály.
Po napnutí plátna bylo první úpravou napuštění klihem. Klíh plátno penetroval a zpevnil. Následoval křídový šeps, který vytvořil hladký a rovný podklad.
Původní klíh i olejový šeps měly bohužel i své nedostatky a v průběhu věků mohla klihová vrstva popraskat a způsobit praskliny i ve vrstvě malby.
Na podkladové vrstvy používáme často akrylovou pryskyřici a akrylový šeps. Tyto materiály vykazují dlouhodobou stálost a spolehlivost.
Mimochodem přírodní pryskyřice byly v historii součástí každé malířské dílny a v při práci se používali. Např. jantar, či damara.