pevný podklad-základ obrazu
každé dílo má být dobře založeno, musí mít dobrý základ-podklad. Něco pevného, stabilního a spolehlivého. Proto malíři vždy věnovali tomuto tématu tolik péče a energie.
![](https://www.igordavid.cz/wp-content/uploads/IGOR-DAVID-1351-1024x768.jpg)
Účelem podkladu je vytvoření pevného a stabilního podkladu pro obraz a zejména separování olejových barev od plátna. Pokud by olej přišel do styku se lněným plátnem, mohl by ho poškodit a obraz by se časem rozpadl.
Staří mistři vytvářeli svá díla se zřetelem na dlouhodobou stálost a používali ve své době nejlepší a nejmodernější materiály.
![](https://i1.wp.com/www.igordavid.cz/wp-content/uploads/IGOR-DAVID-1512.jpg?ssl=1&resize=1500%2C1500)
![](https://i2.wp.com/www.igordavid.cz/wp-content/uploads/IGOR-DAVID-1352.jpg?ssl=1&resize=1875%2C1875)
![](https://i1.wp.com/www.igordavid.cz/wp-content/uploads/IGOR-DAVID-1350.jpg?ssl=1&resize=1500%2C1500)
![](https://i2.wp.com/www.igordavid.cz/wp-content/uploads/IGOR-DAVID-1319.jpg?ssl=1&resize=1875%2C1875)
![](https://i2.wp.com/www.igordavid.cz/wp-content/uploads/IGOR-DAVID-1577.jpg?ssl=1&resize=1875%2C1875)
![](https://i0.wp.com/www.igordavid.cz/wp-content/uploads/IGOR-DAVID-1578.jpg?ssl=1&resize=1875%2C1875)
Po napnutí plátna bylo první úpravou napuštění klihem. Klíh plátno penetroval a zpevnil. Následoval křídový šeps, který vytvořil hladký a rovný podklad.
Původní klíh i olejový šeps měly bohužel i své nedostatky a v průběhu věků mohla klihová vrstva popraskat a způsobit praskliny i ve vrstvě malby.
Na podkladové vrstvy používáme často akrylovou pryskyřici a akrylový šeps. Tyto materiály vykazují dlouhodobou stálost a spolehlivost.
Mimochodem přírodní pryskyřice byly v historii součástí každé malířské dílny a v při práci se používali. Např. jantar, či damara.